Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider Vinaora Nivo Slider

Båtkösystemet Frågor och Svar

Här publicerar vi efterhand svar på vanliga frågor angående det nya båtplatskösystemet

Hittar du inget svar nedan mejla till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  
Länk till inloggning i kösystemet:    KöLogin

Fråga Svar
Vilka båtar kan få en bryggplats i klubbhamnarna?

Klubbhamnarna drivs på ideell basis av medlemmarna. En förutsättning är således att båtägaren är beredd att ta på sig det ansvar och de förpliktelser som medlemskapet fordrar. För båtarna gäller att de skall vara för fritidsbruk och varje klubb har sina begränsningar på båtstorlek.
Se länk: Lokala begränsningar.

Hur byter jag E-postadress?
Du måste byta din E-postadress själv om du har behov av det. En fungerande E-postadress är ett måste i båplatskösystemet. Har du en icke fungerande adress registrerad i din köanmälan så löper du stor risk att förlora din köplats. Du missar alla utskick både när det gäller båtplatser och fakturor.
 
Så här byter du E-postadress:
  1. Logga in med den registrerade E-postadressen (dvs den gamla adressen)
  2. Ändra E-postadress tiil den nya adressen - glöm inte Spara ändringen
  3. Logga ut
  4. Logga i igen med den nya E-postadressen och samma lösenord som tidigare för att verifiera att ändringen fungerat.
Fakturan går inte att öppna i MAC / Safari
Tips från en MAC användare: När länken öppnar fakturan i Viewerläge  måste jag  ( och sannolikt andra Mac/ safarianvändare ) gå in i kommandoraden högst upp i viewern  och välja att den skall konverteras till PDF ( eller xls eller annat)
 
Då konverteras viewerbilden till en riktig PDF som kan hanteras som vanligt
Behåller jag min gamla köplats i det nya systemet? 

All den information om din köplats som fanns i det gamla systemet har förts över till det nya systemet. Ordningen i kön bestäms av ködatum, dvs den dag då din anmälan registrerades. Du har alltså samma plats i kön som tidigare.

Utöver all information som fanns i det gamla systemet finns det också plats för att ange vad för slags båt man har / tänker skaffa samt vilka klubbar man är intresserad av. När en passande plats blir ledig får du ett mejl från hamnkaptenen, förutsatt att ditt ködatum är tillräckligt lågt

Hur länge dröjer det innan jag kan få en plats?

Detta är den vanligaste frågan, som det inte finns något exakt svar på. Ungefär 1000 köanmälningar finns fn i systemet. Historiskt har ca 100 platser / år fördelats till kön. Men många köande har så speciella krav, eller har ännu ingen båt, och tackar därför nej till lediga platser. Därmed kortas kötiden väsentligt för den som söker till alla klubbar och för en någorlunda vanlig båttyp. Dessutom erbjuds platser med tillräckligt vattendjup företrädesvis till segelbåtar, medan grundare platser ju endast kan användas av motorbåtar.

Du kan själv studera hur båtplatser har fördelats sedan 2008 här

Hur hittar jag till Lidingö Båtförbunds Båtplatskö?

Använd länken:
 https://bas.batunionen.se/ExternalComm/ExternalLogIn/1247

Om jag stått i Lidingö Stads kö behåller jag då mitt könummer?

Det gör du. Men det nya systemet använder inte könummer utan ködatum dvs den dag din anmälan registrerades av Lidingö Stad. I praktiken hamnar din ansökan i samma turordning som tidigare.

Hur uppdaterar jag mina uppgifter? Genom att logga in på Anmälningssidan med din användaridentitet och ditt lösenord

Vilken är min användaridentitet?

Det är den Epostadress du svarat på förfrågningen från Lidingö Stad under hösten 2016.

Hur byter jag Epostadress?

 Genom att logga in på Anmälningssidan med din användaridentitet och ditt lösenord. I flikem "Mina köer" kan du ändra Epostadress. Notera att den adress som gäller är den som är markerad med en kuvertsymbol. Glöm inte spara ändringen. Logga ut och testa att den nya adressen fungerar som inloggning. Blir det fel måste höra av dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. .
Hur vet jag mitt lösenord?  På Anmälningssidan finns funktionen "Glömt Lösenord" Då får du ett säkert lösenord skickat till den Epostadress du anmält. 
Kan jag byta lösenord? Logga in på Anmälningssidan och använd fliken "Ändra Lösenord".
Måste jag ange data för min båt i ansökan? Det nya båtkösystemet bygger på att klubbarnas hamnkaptener, så fort de har en ledig plats, går in i systemet söker efter anmälningar med båtdata som motsvarar egenskaperna hos den plats som blivit ledig. För att komma ifråga för den lediga platsen måste man alltså ha angivit typ av plats (Sommar / Vinter), Vilka båtklubbar man är intresserad av samt båtens / den tänkta båtens typ och ungefärliga mått. Utifrån denna matchning tilldelas platsen efter tidigast ködatum. Du kan således bli erbjuden en plats när som helst under året. Den enda åtgärd du själv behöver vidta är att svara på de erbjudanden du får om du är intresserade eller ej.

Vad är köavgiften?
och
När skall den betalas?

 Köavgiften är som tidigare kr 275 / år. 

Avisering sker via Epost till den epostadress du använder som inloggningsidentitet. 
Fakturor på köavgiften skickas ut i början av januari för det nya året.